021-22889554
021-26703715
مشاوره آموزشی رایگان

021-22889554  |  021-26703715 مشاوره آموزشی رایگان

نبوغ و ظرافت در حروف الفبایی آفریقای باستان

Saki Mafundikwa

Ingenuity and elegance in ancient African alphabets

From simple alphabets to secret symbolic languages, graphic designer Saki Mafundikwa celebrates the many forms of written communication across the continent of Africa. He highlights the history and legacy that are embodied in written words and symbols, and urges African designers to draw on these graphic forms for fresh inspiration. It's summed up in his favorite Ghanaian glyph, Sankofa, which means "return and get it" -- or "learn from the past."


تگ های مرتبط :

Africa, Culture, Design
پس از ۲۰ سال اقامت در ایالات متحده، ۱۵ سال پیش به زادگاهم برگشتم پس از ۲۰ سال اقامت در ایالات متحده، ۱۵ سال پیش به زادگاهم برگشتم واین آفریقا بود که مرا به بازگشت فرا خواند. ومن نخستین مدرسه رسانه نوین و طراحی نوشتاری را در کشورم بنا نهادم. ومن نخستین مدرسه رسانه نوین و طراحی نوشتاری را در کشورم بنا کردم. وآنرا موسسه هنرهای ویژیتال زیمباوه نامیدم. ایده و رویای این کار برای تعدادی از مکتب خانه ها بود نوعی مدرسه جایی که ایده ها مورد تحقیق و تفحص قرار می گیرند. نوعی مدرسه جایی که ایده ها مورد تحقیق و تفحص قرار می گیرند. خلق یک زبان نوین دیداری برپایه میراث خلاق آفریقایی است. ما برای دانش آموزان با استعدادی که تحصیلات دبیرستان خویش را با موفقیت پشت سر گذاشته اند یک دوره دوساله تحصیلی ارائه میکنیم.
ما برای دانش آموزان با استعدادی که تحصیلات دبیرستان خویش را با موفقیت پشت سر گذاشته اند یک دوره دوساله تحصیلی ارائه میکنیم. ما برای دانش آموزان با استعدادی که تحصیلات دبیرستان خویش را با موفقیت پشت سر گذاشته اند یک دوره دوساله تحصیلی ارائه میکنیم. و رسم الخط چاپ چینی یکی از قسمت های مهم سرفصل این دروس تحصیلی است وما دانشجویان را برای تاثیرگذاری بیشتر ترغیب به درون نگری می نماییم. این یک پوستر است که توسط یکی از دانشجویان تهیه شده است تحت عنوان "تحصیل یک حق است". برخی از لوگو ها توسط دانشجویان من تهیه شده است. آفریقا یک بیشینه طولانی در زمینه نوشتاری دارد ولی این به نوعی خوب شناخته نشده است. و من کتاب "الفبای آفریقایی" را نوشتم که این موضوع را نشان دهم. انواع متفاوت نوشتار در آفریقا
پیش نویسی بود در ابتدا همونطور که توسط Nsibidi به تصویر کشیده شد، واون سیستم نگارشی یک جامعه(قبیله) کمترشناخته شده، از مردم در جنوب نیجریه است. واون سیستم نگارشی یک جامعه(قبیله) کمترشناخته شد، از مردم در جنوب نیجریه است. پس این یک سیستم نگارشی عام المنفعه می باشد. گروهی از مردم کشور غنا و بندر ایوری نمادهای "آدینکرا" را در حدود ۴۰۰ سال پیش توسعه دادند گروهی از مردم کشور غنا و بندر ایوری نمادهای "آدینکرا" را در حدود ۴۰۰ سال پیش توسعه دادند که شامل ضرب المثل ها، گفته های تاریخی، اشیاء، حیوانات، گیاهان که شامل ضرب المثل ها..گفته های تاریخی، اشیاء، حیوانات، گیاهان، و سیستم آدینکرا ی مورد علاقه من اون اولی از بالا سمت چپه.
که سنکوفا نامیده می شه. اون به معنای"برگرد و بگیرش" است که از گذشته اومده. این خطوط تصویری مردم آنگولا قصه تکوین جهان را بیان میکنه. این خطوط تصویری مردم آنگولا قصه تکوین جهان را بیان میکنه. در صدر خدا قرار داره و در انتها آدم و بشر در سمت چپ خورشید ودر سمت راست ماه قرار گرفته. تمامی راه ها از خداوند آغاز می شه و به او ختم می شه. جوامع اسرارامیز یوروبا، کنگو و مردم نواحی پالو جوامع اسرارامیز یوروبا، کنگو و مردم نواحی پالو در نیجریه ، کنگو و آنگولا بطور تحسین برانگیزی این سیستم نگارشی پیچیده را ارتقا دادندکه هنوز در دنیای جدید امروزی زنده و کارا است. این سیستم نگارشی پیچیده را ارتقا دادندکه هنوز در دنیای جدید امروزی زنده و کارا است.
در کوبا، برزیل، ترینیداد و هایتی. در جنگلهای بارانی(حاره ای)جمهوری دموکراتیک کنگو و در جامعه ایتوری در جنگلهای بارانی(حاره ای)جمهوری دموکراتیک کنگو و در جامعه ایتوری همونطور که مردان دارند بلند آواز میخونند و از درختی خاص پارچه‌ای درست می‌کنند، و زنان که خوانندگان را تشویق می کنند الگوهای در هم بافتنه ای را نقاشی می کنند که در ساختار های چند صدایی که در آوازشون استفاده می کنند یکی هستند-- اگه موافق باشید میتوان آن را نوعی از درجه بندی موسیقیای‌ دانست. در آفریقای جنوبی گروهی از زنان از این نشانه ها و سایر الگوهای هندسی برای نقاشی منازلشون با رنگ روشن استفاده می کنند از این نشانه ها و سایر الگوهای هندسی برای نقاشی منازلشون با رنگ روشن استفاده می کنند
وگروهی دیگر از زنان از این نشانه ها در مهره هایی که بعنوان زیور در گردن بند و دست بنداستفاده میکنند بهره می برند. وگروهی دیگر از زنان از این نشانه ها در مهره هایی که بعنوان زیور در گردن بند و دست بنداستفاده میکنند بهره می برند. وگروهی دیگر از زنان از این نشانه ها در مهره هایی که بعنوان زیور در گردن بند و دست بنداستفاده میکنند بهره می برند. اتیوپی قدیمی ترین رسوم نوشتاری را داشته است با استفاده از رسم الخط اتیوپیایی که در قرن ۴ میلادی تهیه شد. با استفاده از رسم الخط اتیوپیایی که در قرن ۴ میلادی تهیه شد. که برای نوشتن امهیریک که بیش از ۲۴ میلیون نفر با آن سخن می گویند، استفاده می شود شاه ابراهیم تجویا در کامرون شا-مون رادر سن ۲۵ سالگی آن را یجاد کرد. که یک سیستم نوشتاری است.
اون یک سیستم هجایی است.یعنی دقیقا الفبایی نیست. و اینجا ما شاهد ۳ مرحله از بسط و توسعه هستیم که در عرض ۳۰ سال انجام شده. و اینجا ما شاهد ۳ مرحله از بسط و توسعه هستیم که در عرض ۳۰ سال انجام شده. مردم ویا در لیبری یک رسم وسنت دیرینه در ادبیات داشتند پیش از اونکه در قرن ۱۸ میلادی با اروپاییان در تماس باشند. مردم ویا در لیبری یک رسم وسنت دیرینه در ادبیات داشتند پیش از اونکه در قرن ۱۸ میلادی با اروپاییان در تماس باشند. اون یک سیستم هجایی است واز چپ به راست خونده میشه. مرحله بعد در سیرالئون، مندو یک سیستم هجایی را ارتقا داد ولی از راست به چپ خونده میشد. مرحله بعد در سیرالئون.، مندو یک سیستم هجایی را ارتقا داد ولی از راست به چپ خونده میشد. مرحله بعد در سیرالئون، مندو یک سیستم هجایی را ارتقا داد ولی از راست به چپ خونده میشد. قاره آفریقا یک سنت دیرینه طراحی داشت.
یک سیستم عقلانی خوب تعریف شده ولی مشکل اینجاست که خصوصا امروزه طراحان آفریقایی ولی مشکل اینجاست که خصوصا امروزه طراحان آفریقایی با اشکال متفاوت طراحی دست و پنجه نرم می کنند. چرا که اونها بیشتر مایل به نتیجه جهت تاثیرگذاری و الهام گیری هستند. چرا که اونها بیشتر مایل به نتیجه جهت تاثیرگذاری و الهام گیری هستند. روح خلاقیت در آفریقا سنت خلاقیت به همان اندازه که همیشه توانا بوده می‌موند تنها اگه طراحان می‌تونستند اونو متوجه بشن. این صلیب اتیوپیایی، آنچه را که دکتر ران اگلش ثبت کرده را به تصویر می کشه: این صلیب اتیوپیایی، آنچه را که دکتر ران اگلش ثبت کرده را به تصویر می کشه: اون افریقا چیزهای زیادی برای کمک به محاسبه و ریاضیات از طریق دریافت حسی داره.
اون افریقا چیزهای زیادی برای کمک به محاسبه و ریاضیات از طریق دریافت حسی داره. آفریقاییان عهد قدیم تمدن و آثار باستانیشونو که امروز پابرجاست را ابداع کردند آفریقاییان عهد قدیم تمدن و آثار باستانیشونو که امروز پابرجاست را ابداع کردند که اون یک گواهی حقیقی از عظمت و شکوهشونه. بی شک یکی از بزرگترین دست آوردهای بشر اختراع خط است که به تمدن بین النهرین نسبت داده شده است اختراع خط است که به تمدن بین النهرین نسبت داده شده است و اون همان اختراع خط میخی در ۱۶۰۰ سال پیش از میلاد مسیح متعاقب هیروگلیف در مصر می باشد و اون همان اختراع خط میخی در ۱۶۰۰ سال پیش از میلاد مسیح متعاقب هیروگلیف در مصر می باشد و این داستان برروی سنگ حک شده است که به عنوان یک واقعیت تاریخی شناخته می شود.
تا سال ۱۹۹۸ زمانی که جان کلمن دارنت پروفسوری از دانشگاه یل در آمریکا این کتیبه ها را در بیابان تبس بر روی صخره های سنگی آهکی در مصر غربی کشف نمود این کتیبه ها را در بیابان تبس بر روی صخره های سنگی آهکی در مصر غربی کشف نمود که اینها به ۱۸۰۰ تا ۱۹۰۰ سال پیش از میلاد مسیح برمی گردد قرنها پیش از اینکه تمدن بین النهرین پدید بیاد. که وادی الهول نامیده شد بخاطر مکانی که اونها کشف شدند. که وادی الهول نامیده شد بخاطر مکانی که اونها کشف شدند. تعدادی ازاین کتیبه ها--این تحقیقات هنوز در جریان است--رمزگشایی شده اند تعدادی ازاین کتیبه ها--این تحقیقات هنوز در جریان است--رمزگشایی شده اند ولی میان دانشمندان توافق نظر وجود داره
که این واقعا اولین الفبای خط بشر باشه. بالاتر شما یک نمودار دست نوشته قدیمی را می بینید که نشون میده تا حالا چه چیزهایی رمزگشایی شدند با حرف "alep" در ابتدا شروع میشه در بالا و"bet" در وسط و همینطور ادامه داده می شه. زمان آن فرا رسیده که دانشجویان رشته طراحی درآفریقا آثار اشخاص برجسته ای مثل شیخ آنتا دیوپ شیخ آنتا دیوپ سنگالی که کارهای قبلی و اساسی او در مصر توسط این کشف تایید و توجیه پذیر میشود. که کارهای قبلی و اساسی او در مصر توسط این کشف تایید و توجیه پذیر میشود. آخرین کلام صحبت من به رهبر بزرگ جاماییکایی مارکوس موسی گاروی مربوط می شود
و مردم آکان غنا با نشانه های "آدینکرا" و "سنکوفا" که ما را به تحقیق در زمان گذشته ترغیب میکنه که ما را از زمان حال مطلع کنه تا آینده خود و فرزندانمان را بنا کنیم. همچنین زمان آن فرا رسیده است که طراحان در آفریقا برون نگری (از آفریقارا) پایان دهند. آنها مدت زمان مدیدی به خارج از آفریقا توجه داشته اند و آنچه که اونها بدنبالش بودند درست همینجا با اونها ودر مشت آنها بوده است. از شما خیلی سپاسگزارم. (
I moved back home 15 years ago after a 20-year stay in the United States, and Africa called me back. And I founded my country's first graphic design and new media college. And I called it the Zimbabwe Institute of Vigital Arts. The idea, the dream, was really for a sort of Bauhaus sort of school where new ideas were interrogated and investigated, the creation of a new visual language based on the African creative heritage. We offer a two-year diploma to talented students who have successfully completed
their high school education. And typography's a very important part of the curriculum and we encourage our students to look inward for influence. Here's a poster designed by one of the students under the theme "Education is a right." Some logos designed by my students. Africa has had a long tradition of writing, but this is not such a well-known fact, and I wrote the book "Afrikan Alphabets" to address that. The different types of writing in Africa, first was proto-writing, as illustrated by Nsibidi, which is the writing system of a secret society
of the Ejagham people in southern Nigeria. So it's a special-interest writing system. The Akan of people of Ghana and [Cote d'Ivoire] developed Adinkra symbols some 400 years ago, and these are proverbs, historical sayings, objects, animals, plants, and my favorite Adinkra system is the first one at the top on the left. It's called Sankofa. It means, "Return and get it." Learn from the past. This pictograph by the Jokwe people of Angola tells the story of the creation of the world. At the top is God, at the bottom is man, mankind,
and on the left is the sun, on the right is the moon. All the paths lead to and from God. These secret societies of the Yoruba, Kongo and Palo religions in Nigeria, Congo and Angola respectively, developed this intricate writing system which is alive and well today in the New World in Cuba, Brazil and Trinidad and Haiti. In the rainforests of the Democratic Republic of Congo, in the Ituri society, the men pound out a cloth out of a special tree, and the women, who are also the praise singers, paint interweaving patterns
that are the same in structure as the polyphonic structures that they use in their singing -- a sort of a musical score, if you may. In South Africa, Ndebele women use these symbols and other geometric patterns to paint their homes in bright colors, and the Zulu women use the symbols in the beads that they weave into bracelets and necklaces. Ethiopia has had the longest tradition of writing, with the Ethiopic script that was developed in the fourth century A.D. and is used to write Amharic,
which is spoken by over 24 million people. King Ibrahim Njoya of the Bamum Kingdom of Cameroon developed Shü-mom at the age of 25. Shü-mom is a writing system. It's a syllabary. It's not exactly an alphabet. And here we see three stages of development that it went through in 30 years. The Vai people of Liberia had a long tradition of literacy before their first contact with Europeans in the 1800s. It's a syllabary and reads from left to right. Next door, in Sierra Leone, the Mende also developed a syllabary, but theirs reads from right to left.
Africa has had a long tradition of design, a well-defined design sensibility, but the problem in Africa has been that, especially today, designers in Africa struggle with all forms of design because they are more apt to look outward for influence and inspiration. The creative spirit in Africa, the creative tradition, is as potent as it has always been, if only designers could look within. This Ethiopic cross illustrates what Dr. Ron Eglash has established: that Africa has a lot to contribute to computing
and mathematics through their intuitive grasp of fractals. Africans of antiquity created civilization, and their monuments, which still stand today, are a true testimony of their greatness. Most probably, one of humanity's greatest achievements is the invention of the alphabet, and that has been attributed to Mesopotamia with their invention of cuneiform in 1600 BC, followed by hieroglyphics in Egypt, and that story has been cast in stone as historical fact. That is, until 1998, when one Yale professor John Coleman Darnell
discovered these inscriptions in the Thebes desert on the limestone cliffs in western Egypt, and these have been dated at between 1800 and 1900 B.C., centuries before Mesopotamia. Called Wadi el-Hol because of the place that they were discovered, these inscriptions -- research is still going on, a few of them have been deciphered, but there is consensus among scholars that this is really humanity's first alphabet. Over here, you see a paleographic chart that shows what has been deciphered so far, starting with the letter A, "ālep," at the top,
and "bêt," in the middle, and so forth. It is time that students of design in Africa read the works of titans like Cheikh Anta Diop, Senegal's Cheikh Anta Diop, whose seminal work on Egypt is vindicated by this discovery. The last word goes to the great Jamaican leader Marcus Mosiah Garvey and the Akan people of Ghana with their Adinkra symbol Sankofa, which encourages us to go to the past so as to inform our present and build on a future for us and our children.
It is also time that designers in Africa stop looking outside. They've been looking outward for a long time, yet what they were looking for has been right there within grasp, right within them. Thank you very much. (Applause)