021-22889554
021-26703715
مشاوره آموزشی رایگان

021-22889554  |  021-26703715 مشاوره آموزشی رایگان

برای گوش فرا دادن به این آهنگ، باید حتماً در آن‌جا باشید

Ryan Holladay

To hear this music you have to be there. Literally

In this lovely talk, TED Fellow Ryan Holladay shares his experiment with "location-aware music." This programming and musical feat involves hundreds of geotagged segments of sounds that only play when a listener is physically nearby, creating a magical sense of presence.


تگ های مرتبط :

TED Fellows, Entertainment, Music
(موسیقی) این عکس‌ها برای هر کسی که نیویورک را دیده باشد یا در آن‌جا زندگی کرده باشد، احتمالاً آشنا به می‌رسند. این‌جا "سنترال پارک" است، یکی از زیباترین مکان‌های عمومی در آمریکا. یکی از زیباترین مکان‌های عمومی در آمریکا. اما کسانی که نیویورک را ندیده‌اند، نمی‌توانند این تصاویر را به طور کامل درک کنند. برای درک حس بودن در سنترال پارک باید شخصاً در آن‌جا حضور داشته باشید. در مورد موسیقی هم همین طور است، مثل این یکی، که من و برادرم آن‌را به طور اختصاصی برای پارک مرکزی ساخته و برای آن طراحیِ موقعیت کردیم.
(موسیقی) می خواهم امروز کمی با شما درباره‌ی کاری که برادرم "هِیس" و من بر روی آن کار می‌کنیم، صحبت کنم -- -- این تصویر ماست. در واقع هر دوی ما -- به خصوص می‌خواستم در مورد ایده‌ای که در طی چند سال اخیر آن بر روی آن کار کرده‌ایم صحبت کنم، یعنی ایده ی موسیقی وابسته به مکان. من و برادرم موسیقی‌دان و آهنگ‌ساز هستیم. من و برادرم موسیقی‌دان و آهنگ‌ساز هستیم. ما با هم از زمان کودکی کار می کردیم. ما با هم از زمان کودکی کار می کردیم. اما اخیراً ما به پروژه‌هایی که هنر و تکنولوژی با هم آمیخته می‌شوند بسیار علاقمند شده‌ایم،
از ساخت یک موسیقی منحصر به فرد ویژه‌ی یک منظره و تنظیم آن با صحنه‌های یک کلیپ ویدئویی گرفته تا برگزاری کنسرت‌های هوشمند حساس به کنش‌های فیزیکی. اما امروز می‌خواهم روی مفهوم ساخت موسیقی برای مکان‌های صحبت کنم. اما قبل از این که خیلی وارد این داستان بشوم، اجازه دهید کمی درباره‌ی این که این ایده چگونه شروع شد بگویم. اجازه دهید کمی درباره‌ی این که این ایده چگونه شروع شد بگویم. من و برادرم، زمانی که "کریستو" و "جین کلود" (زوج هنری مشهور) آثار هنریشان را، در قالب پروژه‌ی "دروازه‌ها" (The Gates)، به طور موقت در سنترال پارک نصب می‌کردند، در شهر نیویورک زندگی می‌کردیم.
صدها سازه با رنگ‌های درخشان، پارک را برای هفته‌ها زینت بخشیدند، و علی‌رغم کارهایی که در یک فضای خنثی‌تر مثل دیوارهای یک گالری یا یک موزه به نمایش در می‌آمدند، این اثر هنری واقعاً با این مکان در هماهنگی کامل بود، و باید اضافه کرد، اثر هنری "دروازه‌ها" به خاطر طراحی خارق‌العاده‌ی "فردریک اولمستِد" به اثری مشهور تبدیل شد. این تجربه‌ای بود که با ما برای زمانی طولانی، و تا سال‌ها بعد باقی ماند، این تجربه‌ای بود که با ما برای زمانی طولانی، و تا سال‌ها بعد باقی ماند، برادرم و من به واشنگتن دی. سی. برگشتیم
و از خودمان پرسیدیم، آیا می‌توان، همان طور که اثر "دروازه‌ها" با آرایش فیزیکی پارک هماهنگ بود، برای یک منظره موسیقی ساخت؟ که در نتیجه، این را ساختیم. (موسیقی) در روز یادبود کشته شدگان ارتش آمریکا (آخرین دوشنبه‌ی ماه می)، ما موسیقی "پارک ملی" را منتشر کردیم، یک آلبوم وابسته به مکان، که منحصراً به عنوان یک برنامه برای تلفن همراه منتشر شد و از سیستم موقعیت سنج ماهواره‌ای (GPS) استفاده می‌کند، تا برای سراسر پارک شهرمان در "واشنگتون دی. سی." نقشه‌ای صوتی برای پخش موسیقی بریزد.
صدها قطعه‌ی موسیقی، هر کدام بخشی از موقعیت جغرافیایی پارک را پوشش می‌دهند و وقتی کسی که دارد به این موسیقی گوش می‌دهد، از منظره‌ی به خصوصی عبور می‌کند، یک قطعه‌ی موسیقی او را در بر می‌گیرد. بنابراین این اثر هنری، مجموعه‌ای از قطعات موسیقی یا تعدادی آهنگ که برای پارک ساخته شده باشند نیست، بلکه مجموعه‌ای از ملودی‌ها و ریتم‌های بی‌بدیل است که مانند قطعات یک پازل در کنار یکدیگر قرار می‌گیرند، و بر اساس مسیری که شنونده‌ی موسیقی انتخاب می‌کند، به طور یکپارچه با هم ترکیب می‌شوند. بنابراین می‌توان گفت در این آلبوم این خود مخاطب است که موسیقی را به انتخاب خود تنظیم می‌کند.
اجازه بدهید نگاهی به عملکرد آن بیندازیم. به مثالی که در این‌جا وجود دارد نگاه کنید. با استفاده از این برنامه، در حالی که دارید در پیاده‌روی پیرامون بنای یادبود واشنگتن قدم برمی‌دارید، صدای آلات موسیقی تندتر و گرم‌تر می‌شوند، و کم کم صدای یک "ملوترون"، (سازی الکترونیک شبیه به کیبورد) در حالی که یک ملودی بسیار ساده را می‌نوازد به موسیقی افزوده می‌شود. سپس صدای تأثیرگذار ویالون‌ها به آن می‌پیوندد. وقتی به راه رفتن ادامه دهید، گروه کر نیز شروع به سرودن می‌کنند، تا زمانی که به اوج موسیقی برسید، و صدای طبل‌ها و وسایل آتش‌بازی
و جلوه‌های مختلف دیوانه‌وار موسیقی را بشنوید، انگار که تمامی این نواها دارند از این "آبِلیسک" (بنای یادبود با الگویی شبیه به هرم) عظیم، که در قلب پارک قرار دارد، به بیرون می‌تراود. اما وقتی خلاف این جهت حرکت کنید، تمامی این مراحل برعکس می‌شوند. و وقتی از محوطه‌ی پارک خارج می‌شوید، صدای آهنگ کم کم محو می‌شود، و دکمه‌ی پخش موسیقی دیگر دیده نمی‌شود. ما گاهی اوقات به افرادی از نقاط دیگر جهان برمی‌خوردیم که نمی‌توانستند به آمریکا سفر کنند، اما دوست داشتند که این موسیقی را بشنوند. خب، بر خلاف یک آلبوم معمولی،
ما نمی‌توانستیم این درخواست را اجابت کنیم. وقتی آن‌ها از ما یک سی‌دی، یا یک فایل MP3 می‌خواستند، نمی‌توانستیم این موسیقی را در چنین قالب‌هایی به آن‌های تحویل دهیم، و دلیل آن این است که، این یک برنامه‌ی تبلیغاتی یا یک بازی نیست که یک موسیقی سنتی را تبلیغ کند، یا از آن استفاده کرده باشد. در این مورد، این برنامه به تنهایی یک اثر هنری است، و معماری منظره‌ی پارک برای درک تجربه‌ی شنیدن این موسیقی الزامی است. شش ماه بعد، ما یک آلبوم وابسته به موقعیت برای سنترال پارک ساختیم، پارکی که مساحتی دو برابر اندازه‌ی پارک ملی دارد،
با موسیقی که از منطقه‌ی "چراگاه" شروع می‌شود و تا "خانه‌ی پرندگان"، و تا "مقبره‌ی همسر رئیس‌جمهور کِنِدی" ادامه می‌یابد. در حال حاضر، برادرم و من داریم بر روی پروژه‌هایی مربوط به مناطقی در سراسر کشور کار می‌کنیم، اما در بهار گذشته پروژه‌ای را در دپارتمان هنرهای رسانه‌ای دانشگاه استنفورد شروع کردیم، جایی که در حال حاضر داریم بزرگ‌ترین آلبوم وابسته به موقعیتی که تا به امروز ساخته شده است، می‌سازیم، موسیقی که تمامی بزرگراه شماره‌ی یک در کنار ساحل اقیانوس آرام را پوشش می‌دهد. اما کاری که ما انجام می‌دهیم، یعنی ترکیب سیستم تعیین موقعیت ماهواره‌ای با موسیقی،
یک ایده‌ی بی‌نظیر است. اما این ایده می‌تواند در صنعت موسیقی حاضر که گاهی اوقات برای یافتن جایگاه خود در عصر دیجیتالی حاضر درگیر است پیشرفت بزرگی حاصل کند، تا بتوانند به این تکنولوژی‌های جدید، نه به چشم حواشی غیرضروری که برای یک مدل از قبل موجود طراحی می‌شوند نگاه شود، بلکه برای به وجود آوردن راه‌های کاملاً جدیدی که مردم بتوانند از آن طریق با محیط پیرامونشان تعامل و موسیقی را تجربه کنند. متشکرم. (تشویق)
(Music) For any of you who have visited or lived in New York City, these shots might start to look familiar. This is Central Park, one of the most beautifully designed public spaces in America. But to anyone who hasn't visited, these images can't really fully convey. To really understand Central Park, you have to physically be there. Well, the same is true of the music, which my brother and I composed and mapped specifically for Central Park. (Music)
I'd like to talk to you today a little bit about the work that my brother Hays and I are doing -- That's us there. That's both of us actually — specifically about a concept that we've been developing over the last few years, this idea of location-aware music. Now, my brother and I, we're musicians and music producers. We've been working together since, well, since we were kids, really. But recently, we've become more and more interested in projects where art and technology intersect, from creating sight-specific audio
and video installation to engineering interactive concerts. But today I want to focus on this concept of composition for physical space. But before I go too much further into that, let me tell you a little bit about how we got started with this idea. My brother and I were living in New York City when the artists Christo and Jeanne-Claude did their temporary installation, The Gates, in Central Park. Hundreds of these brightly-colored sculptures decorated the park for a number of weeks,
and unlike work that's exhibited in a more neutral space, like on the walls of a gallery or a museum, this was work that was really in dialogue with this place, and in a lot of ways, The Gates was really a celebration of Frederick Olmsted's incredible design. This was an experience that stayed with us for a long time, and years later, my brother and I moved back to Washington, D.C., and we started to ask the question, would it be possible, in the same way that The Gates
responded to the physical layout of the park, to compose music for a landscape? Which brought us to this. (Music) On Memorial Day, we released "The National Mall," a location-aware album released exclusively as a mobile app that uses the device's built-in GPS functionality to sonically map the entire park in our hometown of Washington, D.C. Hundreds of musical segments are geo-tagged throughout the entire park so that as a listener traverses the landscape,
a musical score is actually unfolding around them. So this is not a playlist or a list of songs intended for the park, but rather an array of distinct melodies and rhythms that fit together like pieces of a puzzle and blend seamlessly based on a listener's chosen trajectory. So think of this as a choose-your-own-adventure of an album. Let's take a closer look. Let's look at one example here. So using the app, as you make your way towards the grounds surrounding the Washington Monument,
you hear the sounds of instruments warming up, which then gives way to the sound of a mellotron spelling out a very simple melody. This is then joined by the sound of sweeping violins. Keep walking, and a full choir joins in, until you finally reach the top of the hill and you're hearing the sound of drums and fireworks and all sorts of musical craziness, as if all of these sounds are radiating out from this giant obelisk that punctuates the center of the park. But were you to walk in the opposite direction, this entire sequence happens in reverse.
And were you to actually exit the perimeter of the park, the music would fade to silence, and the play button would disappear. We're sometimes contacted by people in other parts of the world who can't travel to the United States, but would like to hear this record. Well, unlike a normal album, we haven't been able to accommodate this request. When they ask for a C.D. or an MP3 version, we just can't make that happen, and the reason is because this isn't a promotional app or a game to promote or accompany
the release of a traditional record. In this case, the app is the work itself, and the architecture of the landscape is intrinsic to the listening experience. Six months later, we did a location-aware album for Central Park, a park that is over two times the size of the National Mall, with music spanning from the Sheep's Meadow to the Ramble to the Reservoir. Currently, my brother and I are working on projects all over the country, but last spring we started a project, here actually at Stanford's
Experimental Media Art Department, where we're creating our largest location-aware album to date, one that will span the entirety of Highway 1 here on the Pacific Coast. But what we're doing, integrating GPS with music, is really just one idea. But it speaks to a larger vision for a music industry that's sometimes struggled to find its footing in this digital age, that they begin to see these new technologies not simply as ways of adding bells and whistles to an existing model, but to dream up entirely new ways
for people to interact with and experience music. Thank you. (Applause)